Baarsjes Informatie en Communicatie Jaargang 9 - week 6 - 2010 ( 12 februari) 
  Wat is er deze week op de Rosa Boekdrukker op ICT gebied gebeurd?   

LINKS
Bereslim. Alles om de taal van de kleuters te stimuleren.

DIGITALE FOTOGRAFIE (naschoolse activiteit)
Deze week startte deze nieuwe activiteit. 12 kinderen uit onze groepen 6 deden eraan mee. Ze leerden de foto's  'omkaderen'. Wat zet je op de foto? Uit welke hoek neem je de foto? Vanaf welke afstand moet je een foto nemen? De kinderen gingen in tweetallen naar buiten met een opdracht en een fototoestel. Helaas viel er een kapot. Ze gingen heel fanatiek aan de gang en konden bijna niet stoppen. Ze waren enorm enthousiast.
Volgende week de vuurdoop met GIMP!
Wordt vervolgd.

SPOOKREKENING
George, bovenschools ICT'er van St. KBA-Amsterdam Nieuw West,  moest van een school kijken naar een software pakket:

"Office 9 PRO Multilingual Dictionary / Dictionaries version 9" De cd is wit met geel. Het doosje is bovenaan wit, eronder onkergeel, met Euro in lichtbruin erop. In eerste instantie zei het hen niets, maar hij keek op
http://www.google.com/search?hl=nl&q=office+9+pro+
multiilingual+dictionary&btnG=Zoeken&lr=&aq=0&oq=Office+9+PRO+MU

Twee van Georges scholen betaalden. Een gewaarschuwd mens...

Ook de Rosa Boekdrukker ontving deze rekening. De financiële afdeling vroeg de afdeling ICT waar de rekening over ging. Daar gingen bij het woord "office Pro" de alarmbellen rinkelen. ( wij gebruiken geen betaalde Office producten) Dus bellen naar de organisatie. Die zeiden: "Er staat toch dat het om een aanbieding gaat? U hoeft er niet op in te gaan".
Echte boeven!!!

ONDERZOEKSREEKS KENNISNET
Deze week verscheen er weer een uitgave van deze reeks. Het gaat over het cumulusproject. De vooronderstelling van het Cumulus Project was: “als er sprake is van gevarieerd en intensief gebruik van de nieuwe media, dan heeft dat invloed op de motivatie en leerresultaten van kinderen, evenals op het gedrag van leerkrachten”. Deze vooronderstelling is gedurende het project wetenschappelijk onderzocht door de Vrije Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool Arnhem-Nijmegen.
De 5 basisscholen zijn begeleid door medewerkers van APS vanuit een specifieke aanpak, die gericht is op het “creëren van eigenaarschap” bij de leerkrachten. Zo wordt de verandering duurzaam.

Voor ons heel verrassend was de uitkomst: bij leerkracht gestuurd onderwijs wordt ICT veel meer/vaker/regelmatiger ingepast in het onderwijs, dan bij onderwijstypen die de kinderen meer vrijheid geven.

OPEN STANDAARDEN OP DE ICT BEURS
Wij lieten ons niet gek maken door de commerciële aanbieders. Wij gingen naar wat NIEUW was dit jaar: een grote stand, betaald door het Ministerie van EZ over 'Nederland Open in Verbinding' (NOiV) met presentaties, lezingen en materiaal op het gebied van Open Standaarden (OS) in het onderwijs. Het ministerie wil Open Standaarden om uitwisselbaarheid van gegevens te bevorderen, om een gelijk speelveld voor aanbieders te scheppen (bevordert concurrentie),  om innovatie te bevorderen en om paal en perk te stellen aan de in de ICT-wereld gebruikelijke gedwongen winkelnering (vendor lock-in).

We woonden een paar interessante lezingen bij waaruit bleek:
- Microsoft heeft een ijzeren greep op het onderwijs die minder groot is naarmate het onderwijs hoger is.
- Binnen het onderwijs is nog niet veel bekend over OS. NOiV is bezig OCW te bewerken om OS meer bekendheid te geven.
- We hoorden onze eigen frustraties weer eens onder woorden gebracht.
- Er zijn al grote onderwijsinstellingen die steeds verder gaan  in het gebruik van OS en daarmee niet alleen kosten besparen, maar meer maatwerk krijgen.
- De druk wordt langzaam opgevoerd  met het  motto 'Pas toe of verklaar'. Alleen als je goede redenen hebt om geen open standaarden te gebruiken en dat kunt verklaren, kom je er nog wel een tijdje mee weg.

Vroeg of laat moet het basisonderwijs wel volgen. Maar het is treurig om te zien hoe versplinterd het in dit opzicht is. Kleine bestuurtjes,  bestuurders met korte termijn visie of helemaal geen visie op ICT [1], de wurggreep van Microsoft op het basisonderwijs, de afhankelijkheid van educatieve uitgevers met hun eigen non-standaardjes en onwil tot samenwerken.  Tezamen weven ze een fijnmazig net dat ICT in het basisonderwijs onnodig duur maakt.

[1] De goede bestuurders natuurlijk niet te na gesproken! 

EXPO PROJECT
Voor het experimenteel onderzoek in het primair onderwijs (EXPO) doen wij onderzoek naar de mogelijkheden van een digibord bij samenwerkend leren. Daarbij wordt gebruik gemaakt van het bord-onafhankelijke OSS/GPL programma Jarnal. Wij zoeken iemand die (betaald) een deelproject kan uitvoeren.
Samengevat: uitzoeken wat Jarnal allemaal kan en er een paar lessen over geven. We zoeken iemand met veel praktische en interactieve digibord ervaring in de midden- en bovenbouw en met ervaring met de verschillende merken digiborden.

TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK


ONSBORD
We kregen een mail van een school waauit we een zinnetje citeren:
"Wij willen als school ook omschakelen van smartboard naar het wii board."
Commentaar verder overbodig, maar zou dat 'ook' duiden op meer scholen die overstappen?

De certificering van ONSBORD is vrijwel rond. Dit houdt in dat het voldoet aan Europese normen voor produkten m.b.t. veiligheid voor consumenten, gezondheids of milieu voorschriften. CE staat voor Conformité Européenne, "Europa conform".
Bedankt voor de tip, Peter! En dank aan de voorzitter van de Nederlandse Vereniging van CE consultants voor zijn hulp. En dank aan Lex voor de uitstekende tip!

TV IN DE HAL
Een PC met kapot geluid kwam vrij en we wisselden even van PC voor de mededelingen TV in de hal. Toen werkte e.e.a. tot op heden onverklaarbare reden niet meer.  Dirk heeft er lang over gepiekerd maar kwam er op korte termijn niet uit. Dus maar even UBUNTU op de PC gezet als noodoplossing. Nu  draaien de mededelingen ie weer, maar het raadsel blijft. Dirk denkt door.
 
Groet en goed weekend,
Karin,
Dirk

 



Reacties op deze nieuwsbrief graag richten aan de afdeling ICT

Vragen naar aanleiding van de inhoud? Een bijdrage leveren? Nieuwsbrief opzeggen? Klik dan HIER om dat te doen. Liever niet mailen, dat kost de redactie teveel tijd.