Letterpret
De problemen met het leerkrachtengedeelte zijn waarschijnlijk intern. Dus we
mopperen deze week maar niet op Malmberg. Maandag wordt het uitgezocht.
Berenproject
Er wordt flink heen en weer gemaild tussen Friesland en Amsterdam. Foto’s zijn
te zien op de website: www.rosaboekdrukker.net.
Klik op de tekening van de beer.
Het werkt aanstekelijk in de school, want in groep 3 willen ze nu ook een beer
mee naar huis.
Paint
Deze week leerde Karin van een leerling van 7 jaar de knoppencombinatie CTLR-Z
in Paint. Nooit te oud om te leren. En kijk eens wat een fantastisch werk er
gemaakt word!
http://www.rosaboekdrukker.net/index.php?page=615&navpath=,3342,3676&contents=
4157,4158,4159,4160,4161,4162,4164,4165,4167,4168,4171,4172,4173,4174§ion=15&ID=
4172&gallerypage=1
Wat zijn die kinderen al vaardig. Sommigen hebben meteen door wat je moet doen
bij het opslaan van het werk. Ook nieuwe kleuren maken in Paint had een stel
kinderen zo door.
Veilig internet?
ICTopschool stuurde deze week hele leesbare en nuttige folders met informatie
over veilig internetten en sp@m. Meer informatie is
te vinden op de site: http://www.ictopschool.net/snel/veilig.
We hebben per email de folders besteld voor alle leerkrachten.
Site@School
Gisterenavond had het kernteam van S@S zijn bedrijfsuitje. We combineerden het
nuttige met het aangename.
Nuttig: de koppen bij elkaar steken over de toekomst van S@S.
Aangenaam: we aten Indiaas. Verder niet gekart (mag Dirk niet aan meedoen) of
steengegrild (teveel rook voor Fred).
Conclusie: We zitten een volwassen wordend project. De snelle ontwikkeling is
voorbij, we mikken op duurzaamheid, stabiliteit en de lange termijn.
Los hiervan: Deze week schrokken we omdat de mensen die de tekstverwerker van
S@S maken en ondersteunen ruzie met elkaar kregen. De editor zou niet meer
ondersteund worden. Ziehier de kracht van Open Source. Binnen twee dagen had
één van de ondersteuners zich tot nieuwe onderhouder van het project opgeworpen
en hij verzekerde de wereld dat het gewoon onderhouden zou worden. De nieuwe
editor heeft een Word-code strip functie die het mogelijk maakt dat je Word
docs zo in S@S zet.
S@S documentatie voor leerkrachten en leerlingen
Uit België kregen we bericht van Kurt, sysadmin van 'De Meidoorn' in Eeklo:
Surf naar www.digitaleschool.be
<http://www.digitaleschool.be/>
Klik op eKopie en ICT
Daar staat een install en gebruikershandleiding ter beschikking.
Kurt heeft aangeboden om als verzamelpunt te dienen voor Nederlandstalige
gebruikershandleidingen (bijvoorbeeld verkorte aanwijzigen voor leerlingen
ed.d). Mocht je leerling- of leerkrachtmateriaal hebben, stuur het hem.
ADSL
Zo zouden wij onderlaatst ADSL van PTT krijgen. Er kwam een monteur. Hij had
het al voor -tig scholen aangesloten. Bij ons werkte het niet. Bellen met de
PTT. Testen. Er onbrak een kastje in de PTT-centrale zei de heer. Na twee dagen
hadden we ADSL; het onderwijsaanbod. Nu gaan we leuke dingen verzinnen, want we
houden onze kabelaansluiting bij A2000. Wie heeft een goed idee voor ons tweede
IP adres? Wie weet simpele oplossingen voor load balancing? Een tweede server?
Een honeypot project?
Op zoek naar een wereldidee... het moet wel voor basisscholen zijn.
SWICHTES
De nieuwe Netgear switches zijn in gebruik genomen. Alle patchkabels
losgemaakt, oude switch eruit en de nieuwe erin. Vervolgens alle patchkabels
opnieuw erin volgens een systeem: We hebben twee aansluitingen per klas. We
hebben twee switches.
De ene aansluiting in switch 1, de andere in switch 2.
Gaat er een switch stuk, dan heb je in een klas nog steeds één werkende client.
De rijtjes van 6 computers op de 1e en 2e verdieping hebben we om en om op de
switches gezet. Zo maak je het de klassen iets minder switchafhankelijk. In de
kantoren hebben we de computers ook over de switches verdeeld.
ServerAtSchool
Vanaf heden heet Server@School 'ServerAtSchool'. Peter is druk met het
schrijven van de installatiehandleiding. We hebben het eerste stukje gezien en
zijn zeer onder de indruk.
groeten en prettig weekend,
Karin en Dirk
Reacties op deze nieuwsbrief graag richten aan de afdeling ICT
body bgcolor>