Baarsjes Informatie en Communicatie Jaargang 11 - week 18 - 2012 (4 mei)
Waarom is de Rosa Boekdrukker op ICT gebied innoverend?

Vakantie-editie

TECHNIEK IN HET BASISONDERWIJS

Hoe het basisonderwijs voor € 19.000.000 mooie woorden krijgt.

Hoe lang duurt het voordat een nieuwe techniek zijn plek heeft verworven in het curriculum? Wanneer is die techniek een instrument in handen van leerlingen? Niet om leerstof tot zich te nemen -zich als lerende consument te gedragen-, maar om zijn kennis te produceren? Tijd voor een duik in de geschiedenis.

BOEKEN
Begin 1400 werd het boekdrukken met losse letters uitgevonden. Waar is niet bekend, wel is zeker dat Laurens Janszoon Coster er geen aandeel in had.
Het boekdrukken was al uitgevonden: iedere pagina van een boek werd uitgesneden in een houtblok. Drukken met losse letters was een waanzinnige uitvinding. Je kon de letters na de druk van een boek hergebruiken. Het drukken met losse letters verspreidde zich razendsnel over Europa en bleef vele eeuwen de manier van papier bedrukken.

Wanneer deed deze techniek zijn intree in het curriculum? Dat zou nog 500 jaar op zich laten wachten, tot een Frans onderwijzer kinderen leerde lezen en schrijven met behulp van de letters. We kennen het nog steeds als 'De school met de drukpers'. Wereldwijd is het meer verspreid dan Dalton-, Montessori-, Jenaplan- en vele andere onderwijsvormen.

FILM
In 1895 vonden de gebroeders Lumière de filmcamera uit. Zouden de ouders van die Franse onderwijzer de eerste film hebben gezien? En daarna hun zoon verwekt?
In 1896 wordt Celestin Freinet geboren; onderwijzer en onderwijsvernieuwer van de moderne tijd en de moderne techniek. Hij ziet in de jaren 30 de filmcamera en is enthousiast over het ding. Hij vindt hem weliswaar veel te zwaar en onhandelbaar voor de leerlingen maar, voorspelt hij, dat zal veranderen. Hij voorziet dat de camera lichter en kleiner zal worden en dat leerlingen hem zullen gebruiken als instrument voor onderzoek en productie van kennis, naast hun gedrukte teksten.

Het zou nog lang duren. De filmcamera moest eerst videocamera worden, gewoon zwaar maar draagbaar en de resultaten eenvoudig verwerkbaar. Je kon ermee de straat op. De revolutie van 1968 werd ermee verspreid. Het ding was de Sony Video Rover en kwam in 1967 op de markt.
Toch zou het nog 20 jaar duren, tot 1987, voordat er in de Haarlemmermeer in het reguliere onderwijs mee werd gewerkt. Met volle instemming van gemeentebestuur en onderwijsinspectie, opgenomen in het schoolwerkplan.
Het heeft dus bijna honderd jaar geduurd voordat deze technische vinding zijn weg vond in het reguliere onderwijs als productiemiddel in handen van leerlingen.
Dat is al meer dan 5 x zo snel als de drukpers. Mogen we er trots op zijn? Of niet?

INTERNET
We weten precies, tot op de dag nauwkeurig, wanneer het Internet werd uitgevonden. De uitvinders zelf willen liever niet aan de datum herinnerd worden. Het was 4 oktober 1957, de dag dat de Russen, de communisten, midden in de Koude Oorlog de ruimtesonde Sputnik1 lanceerden. De Amerikanen schrokken zich rot.  Het leidde daar tot de Sputnik crisis [1].

Amerika realiseerde zich hoezeer het technologisch achter liep. De militaire communicatie moest verbeterd worden en ze ontwikkelden het ARPA net, de voorloper van ons huidige Internet. Belangrijker, ze deden nog wat anders aan hun crisis, iets waar wij van zouden moeten leren, nu ook wij in een crisis zitten: investeren in onderwijs. De Amerikanen staken vele miljarden in hun onderwijs om technici op te leiden. Het heeft oneindig veel meer opgeleverd dan een paar mannen op de maan.

We zijn nu ruim een halve eeuw verder. Hoe staat het met 'tecnniek in het basisonderwijs', in Nederland bijvoorbeeld? We hebben een nu al ex-minister die in ronkende zinnen spreekt over techniek en 18,7 miljoen euro in een "masterplan" steekt om 3500 klassen te bezoeken [2]:
Van Bijsterveldt: ‘Techniek heeft vaak onterecht een slecht imago. We gaan nu kinderen in gesprek brengen met enthousiaste technici, we nemen ze mee op excursies naar bedrijven. Zo kunnen ze zelf zien en horen wat een carrière in de techniek werkelijk inhoudt.’

Samengevat: Deskundigen gaan het 'ze' wéér vertellen, ze laten ze leuke dingen zien en vertellen dat ze er carrière in kunnen maken.
Horen we hier: "Als ze maar met hun rotpoten van onze mooie spullen afblijven!" Het lijkt ons typisch een klusje voor mislukte technici; de techneuten.

Laten we het netter zeggen. Over techniek kun je beter  niets horen want het is ingewikkeld, beter niet naar kijken want je snapt het niet, of over denken dat je er leuk carrière in kan maken. Dat denken de onderwijzeressen die voor je in de klas staan ook niet en dat hebben ze ook nooit gedacht. Het leek hen een goede zaak leerlingen iets te leren.

Techniek moet je DOEN. Door vuile handen maken, iets in elkaar zetten, of te slopen, de zaak verprutsen, succesjes boeken. De glorie voelen als dat ding doet wat jij wilt. Als iets gelukt is en het 'werkt'. Waarom? Daar is geen enkele goede reden voor te geven, net als er geen enkele goede reden is te geven om lerares in het basisonderwijs te worden. Terwijl toch vele vrouwen dat gelukkig doen.

Nu we meer dan een halve eeuw Internet hebben, zouden we wat beters kunnen doen met dat geld?
€ 18.700.000 beschikbaar voor 3500 klassen = ruim € 5300 per klas.

Twee voorstellen:

1. Raspberry Pi
Voor dat geld koop je meer dan 200 Raspberry Pis [3] per school. Dat is een computer ter grootte van een creditcard. Je sluit hem aan op een TV of monitor, toetsenbord en muis. Dan kun je naar hartelust experimenteren met techniek. En er mag gerust eentje stuk gaan.

2. Website@School [4]
Daarmee kunnen leerlingen zelf teksten maken alsof je nog aan de drukpers staat door met HTML te schrijven, prutsen aan je eigen vormgeving met CSS (Bazaar Style Style [5] in Website@School), veilig fouten maken, websites maken die je zelf mooi vindt, leren een CMS te beheren, samenwerken in projecten en nog zoveel meer.

Wordt het een keer tijd? We hebben technici nodig vindt de minister: tot 2016  hebben we een tekort van 170 000 technici. En daarna? Wat DOEN we daaraan in het basisonderwijs?

[1]
http://en.wikipedia.org/wiki/Sputnik_crisis

[2]
http://www.rijksoverheid.nl/nieuws/2012/04/16/kabinet-pakt-tekort-technici-aan.html

[3]
http://www.raspberrypi.org/

[4]
http://websiteatschool.eu

[5]
http://wyxs.net/web/was_en/viewpoints.html#h4
Groet en goed weekend,
Karin,
Dirk




 



Reacties op deze nieuwsbrief graag richten aan de afdeling ICT

Vragen naar aanleiding van de inhoud? Een bijdrage leveren? Nieuwsbrief opzeggen? Klik dan HIER om dat te doen. Liever niet mailen, dat kost de redactie teveel tijd.