VEILIGHEID Steeds meer mensen worden kritisch ten aaanzien van het bewaren van gegevens op via het web in databases. Wij werken al jaren aan veiligheid. Dat is ook de reden, dat Site@School (ons website beheersysteem) van de grond af aan opnieuw wordt geprogrammeerd. Dit even terzijde. Ons schoolteam volgde deze week tijdens een studiedag een cursus over ons leerlingvolgsysteem. Dat systeem (Parnassys) is on-line. Een teamlid vertelde, dat een organisatie die ons begeleidt in het "leeverbetertraject" toegang heeft gevraagd tot ons leerlingvolgsysteem om daar rechtstreeks de gegevens die ze nodig hebben op te halen. Er werd geschrokken gereageerd. Toen rees de vraag: "Moeten we hier grenzen stellen?" en "Willen we hier aan meewerken?" De discussie is nog niet gesloten. RATHENAU INSTITUUT BEPLEIT ICT-AUTORITEIT "De belangen van burgers [dat zijn ook leerlingen, red.] worden tijdens de ontwerpfase van databases nauwelijks meegewogen. Dat stelt het Rathenau Instituut in het rapport 'Databases- over ict-beloftes, informatiehonger en digitale autonomie'". Verder lezen op Computable . Toevallig hoorden we op de radio een interview met Geert Munnichs van het Rathenau Instituut waarin hij voorstelde dat burgers aan database behherders zouden moeten kunnen vragen welke gegevens over hen zoal bekend zijn. Toen de interviewer het omgekeerde voorstelde, namelijk dat databse beheerders aan burgers moeten laten weten wat er in hun databases staat, viel Geert stil. Zo'n goed idee had hij nog nooit gehoord. DIGITALE NIEUWSBRIEVEN SchoolTV Beeldbank nieuwsbrief. Met links naar Sinterklaas, kerstballen en vuurwerk. Huisje Boompje Beestje over chocola. TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK Niets te melden Groet en goed weekend, Karin, Dirk |
Reacties op deze nieuwsbrief graag richten aan de afdeling ICT
Vragen naar aanleiding van de inhoud? Een bijdrage leveren? Nieuwsbrief opzeggen? Klik dan HIER om dat te doen. Liever niet mailen, dat kost de redactie teveel tijd.
body bgcolor>