+++++++++++++++++++++++++++++++++++
ICT Nieuwsbrief Rosaboekdrukker
Jaargang 2 - week 35
+++++++++++++++++++++++++++++++++++
WEBSITE
Afgelopen maandag is de website het WWW opgegaan. Het is nog niet klaar, er moet nog veel aan gesleuteld worden. En gevuld. Graag jullie commentaar, ideeë® en suggesties.
A.s. maandag om 13.00 uur komt de maker van de website (Mark) uitleggen hoe we de website met het door hem ontwikkelde programma kunnen onderhouden. Voor de goede orde vermelden we nog maar een keer dat de ontwikkeling van dit programma is gefinancierd door de Deelraad en voor iedereen gratis ter beschikking staat.
SERVERS
Dirk en Karin zijn bezig geweest met het inrichten en laten werken van Windows programma?s op de LINUX bestanden-server (de centrale computer waar programma?s op staan die door iedereen gebruikt kunnen worden). Bosatlas Nederland en Bosatlas Europa doen het. Ik-tover, -reken en -speel doen het ook.. We ontdekken, dat er behoorlijk wat educatieve software onder Linux kan werken op de server. (zie
INVENTARISATIE
Elk begin van het schooljaar moet er van alles opnieuw worden ingericht. Computers verhuizen, of leerkrachten krijgen een nieuwe groep. Dat soort dingen. Nu zijn we bezig om de computers zoveel mogelijk uniform te maken. Allemaal windows98 tweede editie. Vijf computers kunnen niet meer aan die maatstaven voldoen en gaan eruit. Nu afwachten wat we met de Pcdokter kunnen regelen. Als anderen willen meedoen met een aankoop, dan kunnen we mogelijk meer (en dus voordeliger) kopen. We horen het graag op korte termijn.
BEZOEK
Regelmatig krijgen we bezoek van mensen uit 't onderwijs die willen zien hoe wij ICT doen. Of die graag willen horen hoe we dingen op poten hebben gezet. Deze week kwamen de ICT co?natoren van de Corantijn en de ICT-er van de msgr. Bekkersschool en é©® van een school uit de Transvaalbuurt. We ontvangen ze graag.
NASCHOOLSE TYPE-CURSUS
We wilden een nieuwe naschoolse activiteit in het leven roepen: in 10 lessen blind leren typen. Helaas was het potje van de deelraad leeg en na overleg en beraad hebben we besloten de cursus é©®malig en als project uit de ICT gelden te financieren. Van dat geld moeten we een goed programma betalen en een docent. Die docent hebben we gevonden in de vorm van Wouter Meijer, die vorig jaar de cursussen in het buurthuis voor ouders heeft verzorgd.
ICT STUDIEMIDDAG
Dinsdag vond de start van onze ICT scholing van het komende schooljaar plaats. Waar gaan we aan werken? Aan het uitwerken van onze visie op ICT gebied. Aan het organiseren van ICT toepassingen. Aan gericht werken met een ICT onderdeel per bouw.
Onderbouw: omgaan met de registratie en organisatie van de programma?s
Middenbouw: tekstverwerken en taalonderwijs. + een email project.
Bovenbouw: werkstukken maken met behulp van informatie van internet
OVERLEG DIRECTIES EN AFD. ONDERWIJS
Afgelopen Dinsdag overlegden de directies met de Afd. Onderwijs van 'De Baarsjes', over het te volgen ICT Beleid.
Kort samengevat worden de scholen nagenoeg vrij gelaten in de aanpak, ontwikkeling en uitvoering van hun ICT beleid.
De Afd. ICT van de Rosa Boedrukker (i.c. Karin en Dirk) is aan de ene kant verheugd over deze beleidsuitspraak. Het biedt de gelegenheid op voortvarende manier het ingeslagen ICT pad verder te bewandelen.
Aan de andere kant echter zijn we teleurgesteld over deze 'beleidsuitspraak' van het bevoegd gezag. Wij ervaren dit als een 'laissez-faire'-beleid dat meningsvorming, discussie en besluiten over wenselijkheden, haalbaarheden en targets uit de weg gaat. Wij zien liever een Bestuur dat bijvoorbeeld zou stellen: "We laten jullie vrij, maar willen dat school A binnen tijd-X Y bereikt heeft". Dat ervaren wij als een bestuur dat zich mede compromitteert aan doelstellingen en ons, uitvoerders van vastgesteld beleid, 'scherp' houdt. Zo'n uitspraak nodigt uit tot besluiten die uitgevoerd worden (of niet), tezamen met de daaraan verbonden consequenties.
Het gevolg van het 'kader' dat nu voor ICT ontwikkeling is geschetst kan zijn: ad-hoc beleid, versnipperde inzet van mensen en middelen, gebrek aan co?natie en frustraties bij betrokkenen.
Wij hopen dat directies en bestuur gaan voor een proces dat leidt tot 'kwaliteit' in plaats van 'vrijblijvendheid'. Wij gaan er in ieder geval wel voor en willen via deze weg onze bijdrage daaraan leveren.
SCHOOLLAN
We zijn druk doende andere scholen te vinden die met ons mee willen doen met schoolLan. Wat we er tot nu toe van hebben gezien en gehoord lijkt een prachtige oplossing voor onderhoud, beheer en samenwerking.
SITES:
http://www.steffie.nl/
Op deze site is een cursusje internetten voor kinderen. Graag bekijken en beoordelen. Is het wat? Dit is waarschijnlijk een voorbeeld van hoe de computer de rol van de leraar overneemt om iets te leren. (kwam ter sprake op de studiemiddag)
groeten en een goed weekend,
Karin
Dirk