+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++ INVENTARISATIE ICT-VAARDIGHEDEN VAN DE LEERKRACHTEN Binnenkort willen we weer eens inventariseren hoe het ervoor staat met het kunnen en willen kunnen op computergebied van onze collega's. Voor de lijst hebben we gebruik gemaakt van bestaande lijsten (dank collega ict-coördinatoren). Wie heeft er nog meer aanvullingen? Kijk hier. AMSTERDAMSE BASISSCHOOL VECHT LICENTIEBELEID MICROSOFT AAN Zo open een artikel in Livre. Lees hier verder: http://www.livre.nl/ . En het klopt. Trouwe BIC lezers weten al langer dat APS IT-diensten en Microsoft ons een doorn in het onderwijs-oog zijn. In het artikel stelt de directeur van APS IT-diensten: "Hadden ze maar even gebeld, dan hadden we ze binnen een half uur uit de brand kunnen helpen en waren ze mogelijk ook nog goedkoper uit geweest". Dat is waar, we hebben ze niet gebeld. We zijn echter wel razend nieuwsgierig naar het aanbod van APS IT-diensten. We zullen een mail sturen. Het Livre stuk is geschreven naar aanleiding van uitlatingen op onze website. Zie sectie ICT > OBSRB Microsoft APS. Bedankt Livre (Frits de Jong), prima stuk! We houden je op de hoogte. Lees ook de column van Arjen Kamphuis, direct onder ons artikel. Goed stuk over onze desktop. HAND- EN SPANDIENSTEN - wat voor vragen worden er zoal gesteld V: Hoe kan ik van een plaatjes van de cover van een prentenboek een cd-hoesje maken? A: open het plaatje in Irfanview. Als je op 'afdrukken' klikt, kun je kiezen in welk formaat iets wordt afgedrukt. Vink 'behoud aspectratio' uit en kies breedte 12.00 en hoogte 12.00. Maar daar bleef het niet bij. Alle boeken moesten gescand worden, omdat de plaatjes op het internet te weinig pixels hebben. Voordeel: weer een collega erbij die met de scanner kan omgaan! TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK ELPHEL Wij zijn begonnen met 'Glas in de Klas'. Wees niet verbaasd; hier is de uitleg. De OBSRB deed veel onderzoek naar toepassingsmogelijkheden van ICt in het onderwijs. En we zullen ons blijven verzetten tegen overhaaste invoering van breedband glasvezel in het onderwijs. Redenen: onnodig, te duur, er komen alternatieven. Tegelijkertijd willen we de mogelijkheden onderzoeken van deze glazen of koperen (koper is nog lang niet uitontwikkeld) brandslang. We willen echter wel goed, d.w.z. fundamenteel, beginnen. Dat wil zeggen, aan het begin van de keten moet je kwaliteit hebben om aan het eind wat goeds te hebben. We beginnen met een camera en microfoon. De microfoon is de Sennhieser MD421, beter bekend als het scheerapparaat. Een microfoon die al 40 jaar bestaat en nog steeds gefabriceerd wordt. We hebben een camera op het oog van Elphel. Dit bedrijf maakt super camera's: Hoge Definition, hoge beeldsnelheid, directe verbinding met LAN, is OS onafhankelijk. En natuurlijk OSS/GPL. Dit bedrjf gaat daarin het verst; zelfs de hardware is open source! Elphel bood ons een camera aan. Lees verder op de Elphel Wiki waar we verslag doen van onze avonturen. MEDIA IN HET ONDERWIJS In het licht van het Elphel verhaal zou je op Dirks's site kunnen lezen over waaraan we onder andere denken bij brandslang Internet toepassingen. Groet en een goed weekend, Karin Dirk
|
Reacties op deze nieuwsbrief graag richten aan de afdeling ICT
Vragen naar aanleiding van de inhoud? Een bijdrage leveren? Nieuwsbrief opzeggen? Klik dan HIER om dat te doen. Liever niet mailen, dat kost de redactie teveel tijd.
body bgcolor>