Baarsjes Informatie en Communicatie Jaargang 9 - week 16 - 2010 ( 23 april)
Waarom is de Rosa Boekdrukker op ICT gebied innoverend?

 


Een lange BIC, hou vol! We zijn er zelf heel trots op.

MICROSOFT JAAGT ONDERWIJS OP ILLEGAAL OP KOSTEN
We schreven al eerder over de illegale praktijken van Microsoft. Samengevat:  Microsoft verhindert IT bedrijven toegang tot de onderwijsmarkt als zij mogelijk concurrenten van APS IT diensten zijn.
Deze week kregen wij deze mail van zo'n bedrijf. Surfiensten is de leverancier van Microsoft licenties voor het middelbaar onderwijs, zoals APS IT diensten dat voor het basisonderwijs is.

Geachte heer/mevrouw,

In november vorig jaar zijn wij begonnen ons te certificeren voor Microsoft Education (AER), en na vele mailwisselingen met Microsoft zijn wij "erachter gekomen" dat microsoft geen onderwijslicenties wil leveren omdat ze daarvoor een afspraak hebben gemaakt met Surfdiensten.

We kwamen vervolgens het verhaal van Rosa Boekdrukker tegen op internet welke in feite overeenkomt met die van ons, met als verschil dat wij geen onderwijsinstelling zijn maar een concurrent willen worden van Surfdiensten.
De NMA wilt helaas geen onderzoek starten, wel gaan wij hier uiteraard mee verder tot een rechtszaak aan toe, maar zouden graag willen weten of u contact heeft gehad met de EC, mevr. N. Kroes.

Wij hebben een bedrijf in [land in Europa, KD] welke de licenties in [zelfde land, KD] verdeelt, maar zelfs dat wordt nu moeilijk omdat microsoft niks van zich laat horen, men is bang dat die licenties in Nederland verkocht gaan worden. Wij weten dus dat er een flinke marge op de licenties zit en concurrentie zinvol zal zijn voor de scholen en leerlingen. Microsoft heeft ons verboden de [land, KD]B versies in Nederland te leveren aan scholen en leerlingen.

Helaas zitten de gesprekken met microsoft op dit moment vast en komen we niet verder, we zouden dan ook graag van u vernemen (indien u uiteraard deze informatie wilt verstrekken aan een voor u onbekend bedrijf) of u contact heeft gehad met Mevrouw N. Kroes, en welke educatiemanagers van Microsoft u gesproken heeft.
Extra informatie zou uiteraard zeer waardevol zijn.

Wij danken u alvast voor uw tijd en hopen op een reactie.

Met vriendelijke groet,
[naam persoon K,D]
[naam bedrijf K,D]

Onze reactie publiceren we ook maar meteen. We steunen dit initiatief van dit bedrijf van HARTE! Dit is het tweede bedrijf dat we kennen met soortgelijke problemen met Microsoft. We weten allang dat basisscholen, door het bondje tussen Microsoft en APS IT diensten, veel te veel betalen voor licenties en zogenaamde 'gratis' producten. Daarom raden wij scholen aan hun licenties in België te kopen; de kosten heb je er vrij snel uit.
Het bedrijf hierboven schrijft: "
Microsoft heeft ons verboden de [land , KD] versies in Nederland te leveren aan scholen en leerlingen." Daar kunnen we kort over zijn.  Typisch blufpoker van een monopolist. We leven in de EEG en er is vrij verkeer van goederen en diensten. Het wordt nu echt tijd dat de NMa uit zijn luie stoel komt en in actie onderneemt.  We weten het, het is provocerende taal die we uitslaan. We hopen dat Microsoft, APS IT diensten en de NMA erop reageren. See you in court; wij zitten op de publieke tribune. Zie ook volgend VIVES stuk

VIVES
Iedere maand bericht de Vives in de rubriek over technische problemen. 
In no. 104, april 2010, stellen Sander Filius e.a. "problemen aan de kaak en zoeken naar oplossingen".
Een lang artikel waarvan we de inleiding over nemen:
"Laatst met een aantal bovenschoolse ict-coördinatoren  gebrainstormd over de kosten van de licenties die we wéér hebben moeten betalen. Ik weet dat het in jullie ogen een klein bedrag is, maar voor een schoolbestuur is het een heleboel geld. Ik merk dat er bij de andere schoolbesturen toch ook wel wordt gekeken naar alternatieven die minder geld kosten. Alleen is het "kijken naar" geld één ding. Maar nog belangrijker lijkt mij minimaal dezelfde functionaliteiten en mogelijkheden.
Daarbij zullen de pakketten voor de gebruikers niet teveel af moeten wijken, want je weet hoe lastig het is voor de leerkrachten om zich een nieuw pakket eigen te maken. Daarom hebben wij ook besloten om nog lekker met Office 2003 te blijven werken en niet over te stappen naar 2007. En hoe zit het eigenlijk met de beheersbaarheid als je
overstapt naar een Open Source pakket? Hebben we dan weer een blik techneuten nodig of kunnen we uit de voeten met de huidige beheerders? Waar we voorheen nooit echt over nadachten, merk je dat er in tijden van crisis ook hiervoor keuzes gaan worden gemaakt. Graag jouw idee hierover. Oja, de meeste schoolbesturen hebben de techniek inmiddels uitbesteed."

Daar kunnen wij aan toevoegen: uitbesteed aan bedrijven die geen enkel belang hebben bij Open Source en Open Standaarden, bevolkt door ICT'ers die behept zijn met het 'not invented here' syndroom en/of niet bereid  zijn om nieuwe technieken te leren. Bestuur en management, bij gebrek aan ICT kennis, grijpen niet in.
De oplossingen staan in de rest van het Vives-artikel.

BLIND TYPEN
Al geruime tijd zijn we op zoek naar een manier om leerlingen blind te leren typen. Laatst werden we benaderd door www.ticken.nl  In het Aprilnummer van COS staat een evaluatie over dat programma. Het klinkt niet gek. Eén van onze redacteuren heeft les 1 deze week gedaan en vreest dat ze het geduld voor de lessen niet kan opbrengen. 
Heeft iemand van de BIC lezers ervaring met typelessen voor leerlingen en hoe je het onder schooltijd  of thuis kunt aanpakken?
Wij hebben wel op de leerling desktops het programma "ik typ" staan, maar de discipline ontbreekt om de kinderen ermee te laten werken.

TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK

WINDOWS XP VERSLAAFD
Als je dat bent qua uiterlijk en bediening, maar toch eens een Linux wilt proberen: http://ylmf.org/en/ . Dank voor de link, PC-Dokter.

PALRAM
Vorige week berichtten we al over Palram,  een multinational die, kort gezegd, kunststof plaatmaterialen maakt in talloze vormen voor talloze toepassingen. We vonden via Lex één van hun producten die veelbelovend lijkt als projectievlak voor ONSBORD. Contact met Rob van Palram en ONSBORD uitgelegd. Palram wil meewerken aan experimenten met projectiematerialen die ook als whiteboard bruikbaar zijn. Ze sturen een aantal staaltjes en wij stuurden een staaltje van de folie die wij gebruiken. Als dit werkt, zou het de kosten van een ONSBORD wel eens dramatisch kunnen drukken. Hartelijkdank Rob!

ONSBORD KOSTEN
We zijn bezig met berekening van de totale, werkelijke, echte kosten van 14 x ONSBORD in onze school. Van andere scholen kregen we onvolledige gegevens die snel kunnen leiden tot optimisme.  Bij ons zijn in de kosten begrepen:

- Alle materialen:  short throw beamers (€ 839,-- p.s.), plafondbeugels voor beamer, alle kabels, ONSOBRD compleet pakket, USB2 PCI kaarten, USB dongels,  alle  whiteboard folie, ruim berekend klein materiaal.

- Alle arbeid: aanpassingen aan elektrische installatie door gecertificeerd elektricien en installateur, kabelgoot leggen, ophangen beamers en Wiis, beplakken whiteboards, aanpassingen aan en installatie van software in het image v.d. werkstions door systeembeheerder.

- Een post onvoorzien van € 1500,-- voor het gehele project.
Voor ons bedragen de kosten dan € 2100,-- incl. BTW per digibord in een klas.
LET OP: Zoals je uit het Palram verhaal kunt lezen zijn we druk bezig de kosten nog verder omlaag te brengen.

BEZOEK UIT NIJMEGEN
Van OBS de Oversteek ontvingen we Paul (ICT'er met technische en programmeer  ervaring  én ervaring met de verschillende commerciële borden) en Marianne (leerkracht en ICT'er  met digibord ervaring). Ze waren zeer te spreken over ONSBORD en Paul vond het beter werken dan de commerciële borden en had goede tips voor ons. Wie ONSBORD  gebruikt moet experimenteren met  de SmoothBoard pen software (de software die wordt meegeleverd). Gebruikers kunnen naar eigen wens aanpassingen maken en functionaliteit verbeteren.

TAGLINE
Van onze syseembeheerder:
"Wie zijn documenten in de cloud bewaart ziet ze vliegen."

Groet en goed weekend,
Karin,
Dirk


 



Reacties op deze nieuwsbrief graag richten aan de afdeling ICT

Vragen naar aanleiding van de inhoud? Een bijdrage leveren? Nieuwsbrief opzeggen? Klik dan HIER om dat te doen. Liever niet mailen, dat kost de redactie teveel tijd.