Baarsjes Informatie en Communicatie Jaargang 11 - week 13 - 2012 (30 maart)
Waarom is de Rosa Boekdrukker op ICT gebied  niet innoverend?


Erg innoverend is het jammer genoeg hier niet meer. Wel wat betreft Website@School. Lees verderop. 

DIGITALE NIEUWSBRIEVEN
Kennisnet over de lente
Alles over de lente in de POLS-nieuwsbrief.
Leraar 24: met een schat aan informatie en tips.
KENNISNET nieuwsbrief Over de lente en de online privacy.
Nieuws uit de Natuur met o.a. : beren en Pasen

FIGURANTEN GEZOCHT
Als je van de VPRO houdt, lees dit dan even. Wie weet word je ontdekt.

WEBSITE@SCHOOL
Veel talen kwamen deze weken af. Deens, Hongaars en Portugees (al eerder). Said werkt aan Arabisch, een wereldtaal. Abdullah is begonnen met Farsi (Perzisch), een taal die tot in Afghanistan gesproken wordt. Zo levert Website@School zijn kleine bijdrage aan het Afghaanse onderwijs. Moge allen daarvan profiteren.

Danny is begonnen met de voorbereidingen van de Rondleiding in het Chinees. Wij verdiepten ons in de problemen rond het traditionele Chinese schrift en het vereenvoudigde. Een mijnenveld van controverses.
Het werk aan de komende release vordert. Volgens de kenners zitten er features in die ongekend zijn voor het onderwijs aan speciale doelgroepen.

TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK TECHNIEK

KRIJGT AMSTERDAM ER EEN SCHOOL BIJ?
Maandag 26 maart: TV, Nederland 3: De Wereld Draait Door (zie uitzendinggemist.nl). De uitzending begint met Maurice de Hond, vergezeld van zijn drie jarig dochtertje dat een tablet bepotelt. Het dochtertje moet binnenkort naar school. Maar Maurice vindt ons basisonderwijs niet meer van deze tijd. Hij wil daarom de Steve Jobs school oprichten. De leerlingen moeten mede met tablets onderwijs krijgen. De Amsterdamse onderwijswethouder Asscher steunt hem in dit initiatief.

Waarom is dit een onzalig idee? Niet omdat de school de 'Steve Jobs' school heet en ook niet omdat de tablets van Apple zullen zijn. Niet omdat wetten waarschijnlijk tegen zullen zitten en het mogelijk elitaire van zo'n school.

Het initiatief deugt niet omdat Maurice de zoveelste technologische truc het onderwijs in wil dragen om iets aan de kwaliteit ervan te doen. Hij wil de leerlingen een instrument in handen geven dat bedoeld is om te consumeren, en niet om te produceren.
Maurice heeft de genialiteit van de grootgrutter die winkelwagentjes voor kleuters in zijn keten heeft gezet. Zo leer je ze winkelen! Zo maak je model consumenten! Een fantastische vorm van klantenbinding  waar wij -afgezien van dat we over kleuters die met hun wagentje door de supermarkt raggen en waar we over struikelen- diepe bewondering voor hebben. Maar onderwijs is toch echt een andere tak van sport dan kruidenieren.
Maurice heeft het probleem niet goed uitgedefinieerd en komt daardoor met de verkeerde oplossing.
Maurice zegt: "Je moet meegaan met het talent van een kind". Laten we aannemen dat het waar is. Juist dan geef het het gereedschap in handen waarmee het kan produceren, waarmee het kan lezen en schrijven, construeren.
Steve Jobs draait zich niet om in zijn graf, hij verknekelt zich.

Een dag later zegt Sebastiaan Dingemans van de VO-raad in de Telegraaf: "Leerkrachten moeten zich nu echt verdiepen in de belevingswereld van hun scholieren. Anders gaat het resoluut mis. We willen voorkomen dat ze een relikwie van de vorige eeuw worden. En zo'n status komt het onderwijs niet ten goede".

Ook hij wil leerlingen aan de tablets en de smartphones. Apparaten waarmee je producten kan maken met de lengte en de diepgang van een Twitterbericht. Ja, daar ziet hij ook wel wat in: Twitter, Faceboek en Hyves.
Zie ook het vervolg van het artikel op
http://www.imagzin.nl/2012/03/leerkracht-vaak-digibeet.html

Het is tranentrekkend treurig dat zowel Maurice als Sebastiaan een diagnose stellen die op zich juist is, maar verkeerde medicijnen voorschrijven.
Ze zijn bij deze uitgenodigd voor een gesprek met de afdeling ICT. Willen jullie wethouder Asscher alsjeblieft meenemen?

Groet en goed weekend,
Karin,
Dirk






Reacties op deze nieuwsbrief graag richten aan de afdeling ICT

Vragen naar aanleiding van de inhoud? Een bijdrage leveren? Nieuwsbrief opzeggen? Klik dan HIER om dat te doen. Liever niet mailen, dat kost de redactie teveel tijd.